måndag 2 oktober 2017

Hedrande av flaggan och syn på abort

I Ecuador har man varje år en tradition som involverar flaggor och pampig musik i skolorna. Detta innebär en slags ceremoni som de i tredje årskursen är huvudpersoner i. Då ska de marchera omkring och i tur ordning kyssa den Ecuadorianska flaggan och yttra orden "sí, juro" vilket betyder "ja, jag svär". Man svär för att hedra landet och bland killarna är det vanligt att det blir en slags tävling om vem som kan vråla ut löftet ljudligast. Mina klasskamrater, som går i årskursen under, stod med flaggor över de olika provinserna på kanterna av planen. Själv fick jag inte vara med och hålla flagga med anledningen att jag inte är från Ecuador så jag satt och tittade på och pratade lite med ett par vänner.

Ceremonin varade i ungefär två timmar så vi slutade strax innan tio. Då ringde jag min värdpappa och när jag satte mig i bilen fick jag reda på att vi skulle till mina värdbröders skola också och titta på deras version. Det första som hände när vi kom fram var att jag som typ enda person med utstickande kläder (min skolas skoluniform) fick jag springa rakt genom folkmassan med elever för att ge Balto ett par handskar som han hade glömt. Han går i tredje årskursen så han skulle också kyssa flaggan. På skolan träffade jag ett litet gäng utbytesstudenter som alla går på skolan så med dem gick jag läktaren för att titta på ceremonin för andra gången. Jag tyckte det var rätt roligt, kan till viss del bero på min barnsliga entusiasm till skoluniformer men jag tycker att det är en intressant tradition också. Att hedra sitt land på det sättet är ju inte lika vanligt i Sverige och alla blir lika förvånade varje gång jag säger att jag inte kan texten i vår nationalsång (vilket jag kanske egentligen borde göra).

Att Ecuadors befolkning älskar sitt land var egentligen inte en jättestor överraskning. Innan jag kom hit och läste på om olika städer och liknande fanns det nästan alltid minst en ecuadorian som skrev att Ecuador är det bästa landet och att alla borde komma på besöka. I Sverige är det ofta ganska känsligt kring hur man uttrycker sin kärlek för landet och blir det fel kan man blandas ihop med nationalism och rasism. Här i Ecuador är det snarare konstigt om du inte hedrar ditt land.

En annan sak som är annorlunda här med befolkningens politiskt riktade tankar är åsikter om abort. I veckan i skolan kom det ett gäng personer från en organisation som starkt är emot abort och förespråkar att man "skyddar sin oskuld". För att stärka hur fel det var med abort visade de bilder och filmer på abort på långt gångna barn. De pratade också om att det är mord att göra abort vilket många här håller med om. Jag tyckte att det var väldigt intressant att höra föredraget och det är spännande att se hur olika människor tänker beroende på vart i världen man är. Irritationen bubblade dock lite under ytan eftersom att jag inte delar deras åsikter och tycker mig ha rimliga motargument. I Sverige är ju synen på abort onekligen annorlunda för i Ecuador är det till och med olagligt att göra abort. Speciellt är det med alla olika tankar.

Min skolas ceremoni


Baltos och Samuels skolas ceremoni

1 kommentar:

  1. Som alltid väldigt roligt att läsa vad du är med om och dina tankar om vad du får uppleva.
    För ett antal år sedan verkade det som om nynazisterna försökte stjäla den svenska flaggan, och ha den som sin symbol. Men många reagerade nog likadant som jag, tyckte det var viktigt att använda flaggan och på det viset ta den tillbaka.
    Hjälpte ni bonden att skörda, eller plockade ni frukten till er själva? I så fall, vad gör man med så mycket frukt?
    Vad äter ni, utöver frukt och krabbor? Vad äter du i skolan? Har man skollunch som i Sverige, eller tar man med mat?

    Här ska du få texten till Du gamla du fria. Det är väl bra om du kan den även om Sverige inte nämns en enda gång, och även om den hyllar en tid när Sverige ägnade sig åt erövringskrig.

    Du gamla, du fria, du fjällhöga Nord,
    du tysta, du glädjerika sköna!
    Jag hälsar dig, vänaste land uppå jord,
    din sol, din himmel, dina ängder gröna,
    din sol, din himmel, dina ängder gröna!

    Du tronar på minnen från fornstora dar,
    då ärat ditt namn flög över jorden.
    Jag vet att du är och du blir vad du var.
    Ja, jag vill leva, jag vill dö i norden!
    Ja, jag vill leva, jag vill dö i norden!

    SvaraRadera