söndag 15 oktober 2017

Kulturfestival i skolan

I torsdags hade vi något i skolan som gick ut på att representera de olika provinserna i Ecuador. Några årskurser skulle ta fram det kulturella i höglandet, några från kusten och en och annan från regnskogen. Detta gjordes genom att ställa fram traditionella maträtter, dansa och ha den klädseln som man traditionellt sett har i provinsen. Min klass fick provinsen Manabí som hör till kusten. Jag har ju ibland lite svårt att hänga med i exakt vad som händer i skolan men dagen innan fick jag i alla fall veta att vi skulle ha klädseln därifrån och att det var obligatoriskt för alla. Eftersom att jag inte har sådana kläder hjälpte min vän mig med att hyra.

Så efter ett par lektioner på morgonen var det dags att byta om och sätta igång med själva eventet. När jag tidigare hade fått förklarat för mig att klädseln inkluderar en lång kjol och en blus förväntade jag mig att bara en liten mängd färg skulle vara inblandat. Detta var inte fallet och alla tjejer var så vackra med de fina färgerna och härliga kjolarna. Killarna var mer diskret klädda och det var också fint tyckte jag. Jag fick flera komplimanger i min dräkt och jag kände mig glad och vacker.

Vi gick runt på skolan och tittade lite på vad eleverna hade att erbjuda. I amazonasregionen är det tradition att rena människor genom att dansa omkring med blad och spotta alkohol på en. Jag blev naturligtvis uppmanad att delta i en imitation av detta. Två gånger. Första gången var med en tjej som jag tror är kusin till en klasskamrat och hon är jättegullig. Andra gången var en bit bort och då var det lite mer speciellt. En stor mängd människor stod nämligen runtom medan jag blev nertvingad på stolen och fick nåt som jag faktiskt tror var alkohol på riktigt spottat på mig. Har aldrig sett så många mobilkameror riktade mot mig förut. Min kompis som är utbytesstudent i samma stad men annan skola hittade till och med en video på scenariot på sociala medier och frågade om det var jag.

Det är verkligen intressant att det är så mycket kultur i Ecuador, inte bara en utan flera olika beroende på vart i landet man är. Kulturen och traditionerna är ju inte lika starka längre som de var förr men de finns fortfarande. När vi var i Otavalo till exempel fanns det gott om folk som bar den traditionella klädseln för staden. I Sverige har vi knappt kvar traditionella dräkter och det mesta har moderniserats men här finns det gott om ursprunglig kultur kvar vilket är väldigt roligt att uppleva.
Jag och min fina vän Ariana som hjälpte mig att hyra dräkten

Min klass, alla är dock inte med på bilden


2 kommentarer:

  1. Vilket roligt och levande sätt att lära sig om Ecuadoriansk kultur! Det måste ha varit kul att ni var så vackert klädda! Hur var den traditionella maten då?
    Jag undrar förresten över ursprunget till de kulturer ni studerar, vet du om det kommer från ursprungsbefolkningen eller kolonisatörerna eller något annat håll?

    SvaraRadera
  2. Hej! Detta påminner lite om hur det var på Samskolan i Göteborg. Jag gick där från det jag var tio år, och tog studenten där. Varje klass tränade in en svensk folkdans inför den årliga festen i luciatider. Då visade alla upp sina danser, och alla var klädda i svenska folkdräkter. Om man inte ägde någon fick man hyra. Efter uppvisningarna övergick det till en vanlig fest med modern dans, åtminstone för gymnasisterna. Men vi hade på oss de vackra dräkterna hela kvällen.

    SvaraRadera