torsdag 5 oktober 2017

Småsaker med Ecuador som förvånade mig

När man kommer till ett nytt land kan det vara smart att förvänta sig att det kommer vara annorlunda från hemlandet. Så det finns ju de stora skillnaderna som man vanligtvis tänker på innan man åker, som att maten är annorlunda och att befolkningen beter sig på ett annat sätt. I ett av mina första inlägg nämnde jag att jag försökte dra ner på förväntningarna och det tror jag har varit en bra grej. Det är dock en del saker jag blev förvånad över som jag bara förväntade mig skulle vara som i Sverige. Många av dessa är normaliserade småsaker så man hittar generellt sett inte information om det på internet. Här är några av dem!

• Man har skor inomhus. Det här var bland det första jag blev förvånad över och det hände när jag för första gången steg in i värdfamiljens hus och gjorde en ansats att ta av mig skorna. Alla andra gick dock rakt in och det kändes konstigt att göra samma sak. Därför är jag tacksam över att jag tog med ett par sandaler hit för det är det man använder mest inomhus.

• Man äter hela fisken. Första dagen med min familj åt vi lunch ute och jag blev serverad ris, sallad och en hel fisk med huvud och stjärt. Som svensk är jag van vid filéer så jag satt och stirrade en stund och undrade hur jag i hela friden skulle äta fisken. Men här är det väldigt vanligt att man får en hel fisk och helt enkelt äter allt som går att äta.

• Toapapper slängs inte i toan utan i en sopkorg bredvid. Jag hade aldrig hört talas om det förut men så är det. Detta beror på att avloppsrören här tydligen är smalare så för att undvika stopp i rören spolar man inte ner pappret. Det tog några dagar att bli van vid men nu är det inga problem.

• Vattnet beter sig annorlunda. Mer än att det är dumt dricka kranvatten här kan kranarna ibland börja spotta något hiskeligt i stället för att släppa ut vattnet i en jämn stråle. Vill man ta en dusch kan det dessutom ta ett antal minuter innan varmvattnet kommer igång och då får man duscha kallt.

• Duschhuvuden och toasitsar är inte garanterade. De första typ tre veckorna hade jag inget duschhuvud i min dusch så det var som att duscha i en kran med hård stråle. Inte heller hade jag toasits vilket förvirrade mig till att börja med, men det förekommer. I min skola är det inte heller gott om toasitsar.

• Trafiken är galnare. Bilförarna bryr sig inte särskilt mycket om cyklister och promenerande så det är viktigt att man är försiktig när man går över vägen. Att ha säkerhetsbälte är inte normen och trafikregler följs inte definitivt alltid. Dessutom är det normalt för underåriga att köra bil olagligt. Min värdbror Balto till exempel kör och min fjortonåriga värdbror har också börjat lära sig.

• Mathygien verkar inte värdesättas särskilt högt. Jag vet inte om det bara är min familj men det är vanligt att man tar mat från faten med sina egna bestick medan man äter. Om vi till exempel äter mat med chokladdryck till tar man ofta chokladpulver med sina använda bestick rätt ner paketet. Ganska underligt beteende enligt mig men jag anpassar mig.

• Alla fuskar i skolan. Då menar jag verkligen majoriteten av studenterna. En av mina klasskamrater lyckades till exempel få högre betyg än mig på ett engelskaprov och han kan inte engelska. Detta gjordes naturligtvis genom fusk. Det är nästan imponerande.

Där har vi några stycken skillnader! Själv tycker jag att det är väldigt intressant med småsaker som ändå kan göra stora skillnader i hur ett land upplevs.


1 kommentar: