tisdag 26 september 2017

Dödande av krabbor, danskurs och en större mängd frukt

I lördags drog mina värdföräldrar och jag iväg till marknaden. Man vet aldrig vad man kan hitta på marknaden i Ecuador, men förvänta dig en rejäl mängd levande och döda skaldjur, en och annan uppochner-vänd höna med eller utan fjädrar och varför inte en halv död gris när vi väl är i farten. Vi var i alla fall där för att köpa krabbor. Av någon anledning var det tydligen ganska viktigt att alla krabbor vi köpte var levande så hela vägen hem prasslade de i påsen i baksätet.

Väl hemma var det genast dags att döda krabborna. Det här tyckte min värdpappa Ever var väldigt roligt och ville dra med alla i det roliga. Jag hade inte riktigt lika kul och tyckte det var sorgligt när han glatt stack kniven i varenda krabba. Sen fick jag och Samuel (min yngre värdbror) ofrivilligt hjälpa till att tvätta krabborna med slitna tandborstar. Därefter var det bara att tillaga och servera. Jag fick berättat för mig att det är viktigt att kunna äta krabba men kan knappast minnas ett enda tillfälle där det har varit absolut nödvändigt. Nu har jag i alla fall fått en inblick.

Krabbätandet fick dock en ganska abrupt avslutning för min del för jag skulle iväg på en danskurs som jag nyss börjat i. Första gången jag gick var två dagar tidigare och då tittade jag mest på och fick röra på mig lite också. Den här gången var det fulla rullar och vi skulle lära oss en ny koreografi. Jag stod längst fram för att se bra men detta resulterade också i att exakt alla andra såg mitt oräkneligt antal missar. Det var helt uppenbart att jag hade minst erfarenhet i dans och detta gjorde mig lite stressad och det kändes ganska jobbigt. Men mina kamrater är mycket trevliga så jag hade riktigt roligt och var på gott humör när jag åkte hem. Så förhoppningsvis lär jag mig att dansa litegrann under årets gång!

I söndags åkte vi till något som översätts till bondgård men det känns som ett lite missvisande ord eftersom att det inte riktigt var som man tänker sig att en bondgård ser ut. Det var i alla fall ett par byggnader med djur och plantage runt om. Där promenerade vi omkring och plockade några olika sorters citrusfrukter från träd. Detta gjordes inte genom att plocka frukten direkt från trädet, i stället klättrade Ever upp i trädet och skakade det kraftigt så att frukten föll ner för att sedan plockas upp och läggas i skottkärror och tygpåsar. Det höll vi på med ett bra tag. En utav gångerna befann sig både Balto och jag direkt under trädet, men Ever satte igång och skaka ändå så att vi fick tunga frukter fallande på olika delar av kroppen. Vi fick fly. Efter någon timma hade vi frukt. Mycket frukt.

Som ni kan se var jag inte helt nöjd.

Frukt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar