söndag 31 december 2017

Jul i Ecuador

Jag hade nog någon förväntning om att själva julafton och juldagen skulle vara en superstort grej i och med de tidiga förberedelserna. Under min typ första månad i Ecuador, alltså någon gång i september kanske, kunde man redan se juldekorationer i affärerna. I november var alla juldekorationer i huset fixade och det var ganska rejält dessutom. Granen har hur mycket dekorationer som helst och vi gjorde en snöstad i miniatyr och Jesusfödelsen likaså. När dagen själv kom verkade det trots allt inte vara så himla stort partaj.

Jag hade inga julkänslor får jag medge. Som svensk är jag van vid mörker, kyla och i bästa fall snö under dessa tider och därav kopplar jag dessa till julen. Därför gick inte pusselbitarna ihop när det både var jul och sommarväder på samma gång. Jag tänkte att jag liksom skippar julen i år rent mentalt sett. Hemlängtan slog till ganska hårt när jag fick se bilder och veta om att i Sverige har de det lika mysigt som alltid med hela familjen förutom jag. Tänkte tillbaka på förra årets jul som var superbra och på att det missar jag i år. Det gjorde ont och det var tufft med känslorna.

Som ni kanske har förstått var jag inte helt på topp men det kändes lite bättre när kusinerna och andra från familjen kom. Jag pratade lite med min värdmammas syster och hon stöttade mig när jag hade hemlängtan. Kusinerna och jag var ute och försökte lära oss att dansa framåt kvällen. Det var skoj. Vi lekte lite lekar och klockan började närma sig tolv. I Ecuador firar man nämligen jul när klockan slår tolv på natten mellan den 24 och 25 december. Det är då man öppnar paketen och äter mat. I min familj brukar man också sätta ut den lilla figuren föreställande Jesus i scenariot där han föddes men det glömde vi göra i år.

Jag har en tendens att bli ganska trött på kvällen så jag tyckte det kändes som en lite sådärbra idé att fira jul under natten och inte på eftermiddagen. Men så var det i alla fall så då fick man försöka hålla uppe energin bäst man kunde. En annan sak som var annorlunda från julen i Sverige är att man här fokuserar med på den faktiska anledningen till julen, alltså att Jesus föddes. Vi hade någon slags bönestund och sen det vanliga med presentutdelning och mat. Att äta kalkon till jul är förresten tradition här. Sen hängde vi väl bara tills klockan blev typ tre och alla gick och la sig. Inte mycket mer än så.

Inte den bästa julen i mitt liv kanske men jag är ändå glad att jag fick uppleva den på ett så annorlunda sätt!




Visst ser man lyckan i ögonen på mig?



1 kommentar:

  1. Du får pynta vår gran ecuadorianskt nästa år!!

    Gav du värdfamiljen dina presenter från Sverige i julklapp? Föll det väl ut?

    SvaraRadera