onsdag 27 december 2017

Besök på annan skola och hundvalpar

När vi härom veckan ankom till skolan stod det på schemat att åka till en annan skola lite längre bort och hälsa på där. Vi hade bivit indelade i små grupper på fyra personer vardera som skulle ha hand om de olika årskurserna. Jag och min grupp skulle ha ansvar över de minsta barnen som var ungefär fem år gamla. Jag fick reda på att jag ensam skulle vara med typ fem-sex ungar vilket jag verkligen inte kände mig så taggad över. Jag är inte känd för att älska barn heller.

Min kanske inte helt positiva inställning fick dock inte hindra mig så jag satte mig i bussen med alla andra och så drog vi iväg. Efter ett tag var vi framme vid skolan och vi blev ledda till klassrummen. I ett av dem satt de små eleverna vi skulle ha hand om vid sina låga bord. Min kompis förklarade vilka vi var, introducerade mig och förklarade tydligt att jag inte är från Ecuador och inte kan språket lika väl som dem. Vi delade upp oss i de mindre grupperna och då skulle barnen lösa en liten labyrint och färglägga en bild på scenariot när Jesus föddes. Jag passade på att fråga de lite enkla frågor om vad bilden föreställde, vilka deras favoritfärger är och liknande. De var faktiskt jättegulliga och snälla allihop!

De fick inte så himla mycket tid till att måla för sen skulle vi ut på skolgården och se på framträdanden. Själva specialdagen hade jultema och därav framträdandena likaså. Några hade gjort små teaterframträdanden för att representera Jesus tid. Sånt intresserar mig sällan tillräckligt för att fånga min uppmärksamhet men det var roligt att se när folk dansade eller sjöng. När vi satt och tittade satt småbarnen runt mig och lekte med mitt hår och gjorde "flätor". De tyckte nog det var jättekul och jag har verkligen inget emot när folk sitter och pillar med håret, tyckte det var lite mysigt. De skulle också uppträda med en dans. Jättesöta var de och jag hade ett leende på läpparna nästan hela tiden runt barnen. Väldigt rolig upplevelse var det och kul för mig som egentligen inte är så förtjust i barn att se att de visst kan vara gulliga!

Apropå små söta saker har min värdfamilj åkt och köpt hundvalpar. Jag hade tyckt mer om om de hade adopterat i stället för här i Ecuador finns det en stor mängd hemlösa hundar som behöver omsorg. Men nu har vi i alla fall två små klumpiga vita valpar som är bedårande men kissar här och var och biter i det mesta.






1 kommentar:

  1. GOTT NYTT ÅR ANNIKA!
    Kul att du upptäckt att även femåringar kan vara gullia. Själva du kunde vara gullig till exempel som ettåring, femåring, nioåring, tolvåring, sextonåring. Jag vet ju inte, men jag tror att du kommer att vara lika gullig som sjuttonåring, tjugofyraåring, sextiosexåring...
    KRAM

    SvaraRadera