måndag 27 november 2017

Färgkastning, skola på en lördag och fest med klassen

I fredags skulle vi ta något slags skolfoto. Planen var att vi skulle ta en bild som involverade att kasta färg på varandra. Det tog nån timma innan något hände så vi sprang mest runt och fjantade oss på skolans gräsplan, alla iklädda gröna plastpåsar för att skydda kläderna från färgen. Jag kom hem 2,5 timmar senare med färg över hela benen, armarna, ansiktet och håret. Jag var orolig över om jag skulle få ur färgen ur håret men det gick förvånansvärt bra. Kläderna som fått stänk tog mer stryk dock. Dagen därpå var det lördag och vi hade lektioner då med. Dagen var kort så efter skolan gick jag och två klasskamrater (de heter Alizon och Santiago) och åt glass. De fick mig att fråga kassörskan på svenska om jag kunde få en servett och filmade de förvirrade reaktionerna.

Mina värdföräldrar har köpt en ny ugn så jag och mamma kikade lite i nya recept och har nu planerat några vi ska testa. Jag stack till dansklassen och jag hade massor med energi. Dansläraren frågade mig vad för dans som är traditionell i Sverige och jag presenterade stolt "Små Grodorna". Efter att ha sjungit lite på visan ville alla höra mig sjunga igen vilket förvånade mig. Jag fick sjunga svenska nationalsången och alla typ skrek för de tyckte jag sjöng bra. Blev supernervös men det var kul. Har inte riktigt fått komplimanger för hur jag sjunger innan.

På kvällen anordnade en klasskamrat en blandning av middag och fest som hela klassen var inbjuden till. Kvällen gick mest ut på att prata, digga musik och dricka alkohol. Det sistnämnda tyckte jag var skittråkigt för trots försök till övertalningar så faller jag inte för grupptrycket så då får man sitta där och titta på när de andra häller i sig gift (passiv aggressivitet). Jag hade det generellt sett supertrevligt ändå och jag pratade med mina klasskamrater och det slog mig ännu en gång hur underbara personerna här är. Kände mig så obeskrivligt glad och tacksam över att vara i den klassen jag är i. Det blev ännu roligare när musiken sattes på och jag blev meddragen i att dansa. I min dansklass lär jag mig koreografier och inte att dansa spontant så jag drog mig väl en del för att skaka loss. Jag fick självförtroende av mina fina vänner och dansade ändå. Har verkligen insett hur kul jag tycker att det är trots att jag ibland kan vara lite blyg.

Min värdbror Balto ringde och jag fick förklarat för mig att han skulle hämta mig. När klockan var drygt tolv frågade min vän om jag skulle med några killar som hade stannat till utanför. Jag sa förvirrat nej för jag kände de inte men sen fick jag syn på en bekant och min bror. Det var typ sex killar och jag som trängde in sig i bilen och nån som jag fick höra var full satte sig bakom ratten och drog iväg som en dåre. Körde mot rödljus i 120 km/h och killarna sa "välkommen till Ecuador" när de såg mitt skärrade ansikte.

Vi stannade till vid en annan fest genom att krascha in i buskar för att släppa av några av galningarna men där var det kaos med poliser och grejer så vi fick vara där vid ingången och vänta. Det var fullt med fulla ungdomar och bilar som skulle ut och in. Jag var riktigt arg, frustrerad och stressad över situationen till en början men sen slappnade jag av och kände mig nästan nöjd med att ha sett en ny lite galnare del av landet. Efter nån timma kunde vi börja ta oss därifrån och då satt vi fyra stycken i baksätet plus en liggande över alla. Balto körde den här gången (aldrig känt mig så säker till skillnad från när den andra föraren körde) och jag satt och snackade lite med ett par av killarna. Vi var hemma klockan halv tre och då var jag faktiskt riktigt glad trots förvirringen när jag blev upplockad från min lite lugnare fest. Sammanfattningsvis var den lördagen en av de bästa dagarna i Ecuador hittills.





Tyvärr har jag inga bilder från lördagsnatten.

1 kommentar: