onsdag 8 november 2017

Colada morada och helg i huvudstaden

Efter bara en dag i skolan sedan resan blev det dags för ytterligare fem dagars ledighet. I torsdags var det Día de los Muertos (de dödas dag), i fredags staden Cuencas dag och i måndags någon slags festdag för min stad Santo Domingo. Under torsdagen är det tradition att göra en slags dricka som kallas för colada morada. Den består av en mängd frukt, nästan alla med färgerna blå, röd eller lila därav namnet morada som är en slags lila färg.

Först åkte vi till marknaden för att handla det vi behövde och sen skar jag och mamma frukt halva dagen. Mitt i fruktskärandet kom en vän till familjen över och hjälpte oss. Det var ett antal olika moment, man skulle koka vatten med lite olika växter och fruktskal, koka och mixa ihop bär och blanda svart majsmjöl med vatten vilket resulterade i en vackert lila färg. Sen la man ihop allt inklusive de skurna frukterna och där har man sin colada morada. Låter lätt men det tog tid, det beror nog på den enorma mängden vi gjorde. På den andra bilden står min värdmamma vid en enorm kastrull, hela den var full.

När vi hade druckit colada med familjen och några fler familjevänner gick jag och mamma över till grannarna med en kanna full. Det är tydligen traditionellt att ge bort en del till bekanta. Grannarna blev glada och vi stod ute och pratade med dem en bra stund. Jättetrevligt och jag blev verkligen positivt överraskad. Efter att bara ha träffat de en gång sa de redan att jag kan komma till dem bara det är nåt. Jag var helt varm i hjärtat när vi gick tillbaka hem igen. Ett typexempel på småsaker som verkligen kan göra ens upplevelse!

På fredagen åkte jag, föräldrarna och Samuel till Quito på någon slags familjeträff. Till en början satt jag själv i soffan och tänkte på mitt men sen fick jag sällskap av en värdkusin som jag aldrig träffat förut och pratade lite med honom. Sen satt jag bland de vuxna och vi hade lite samtal också. Jag fick bland annat höra om att det är helt normalt i Ecuador att man slår sina barn vilket förvånade mig. Vi hade det i alla fall trevligt och vi sa hejdå med många kramar trots att det var första gången jag träffade dem. Åter igen överraskades jag över hur den Ecuadorianska befolkningen är så trevlig och öppen.

Planen var att vi dagen därpå skulle åka hem till Santo Domingo men planer ändras snabbt här. Vi åkte in till Quitos centrum på förmiddagen och besökte en historisk och väldigt imponerande kyrka. Det finns mängder med kyrkor här och alla är unika på sina sätt. Den som vi såg var väldigt stor och mäktig. Vi sprang upp för ett antal trappor och upplevde Ecuadors oorganiserade kaos när vi skulle klättra upp för stegarna för att komma ännu högre upp. När vi väl var uppe var det väldigt vackert och vi hade utsikt över hela staden. Riktigt härlig och fin dag dessutom.

Efter besöket i kyrkan åkte vi tillbaka till min värdmorbrors hus (där vi för övrigt sov natten innan) och det var samma dag som husägaren själv fyllde år så vi var med på något slags familjefirande där med. Jag pratade med en ung man i familjen som visade sig vara psykolog. Det var intressant trots att jag inte fattade allt. Av honom fick jag höra att det är väldigt vanligt i Ecuador att mannen i förhållandet slår sin fru och då tänkte jag på vad jag hade fått höra om att slå barn dagen innan. Det är väl en del av landet som inte är så fantastisk men det var ändå lite intressant att höra för jah hade aldrig tänkt på det tidigare. Som uppvuxen i Sverige är det ju inte okej med våld i familjen, så att jag nu bor i ett land med sådant så nära fick mig att tänka till.









1 kommentar:

  1. Så spännande att få ta del av Ecuadors traditioner och uppleva den fina generositeten!
    Jättekul att få se så manga fina foton! Ett par kommentarer om några av dem:
    Klockorna på de två kyrktornen?? Är de en symbol för synen på tid i Ecuador? ;-D
    Coolt kök ni har! Vad är den iglooliknande saken i tegel - en ugn? vad används den till?

    SvaraRadera