måndag 26 mars 2018

Bakverk, skridskor, varma källor och vulkankrater

Härom fredagen gick vi upp tidigt och åkte till Quito. Mamma hade ett jobbmöte i Quito på förmiddagen men alla åkte med för vi planerade att resa runt lite över helgen. Medan mamma var på möte övertygade jag min värdpappa om att åka till ett särskilt kafé som min tillfälliga värdfamilj i Quito hade introducerat för mig. Anledningen till att jag ville åka just precis till det specifika kaféet är för att där gör de bakverk utan gluten. Jag hade nämligen inte ätit bakverk på drygt ett halvår för i Ecuador är glutenintolerans ovanligt och därav även glutenfria produkter, inte minst i staden jag bor i, Santo Domingo. Så när jag fick reda på att det här kaféet fanns blev jag väldigt taggad på att gå dit. Jag, min värdpappa Ever och min lillebror Samuel åkte dit och köpte var sin bit kaka som vi delade lite på. Jag köpte en med choklad, en av de andra med äpple och den sista vet jag inte riktigt. Riktigt gott att hugga in för första gången på så länge. Fint och välskött kafé var det också, trevlig upplevelse!

På kvällen samma dag åkte vi till ett av Quitos shoppingcenter. Ever hade nåt att fixa så under tiden var jag och Samuel i en skridskorhall och åkte skridskor. Jag var lite vinglig de 15 första minuterna men för Samuel var det typ första gången han ens hade skridskor på fötterna. Jag fick försöka lära honom och efter den timman vi hade på oss hade han redan utvecklats. Dock ramlade han några gånger och hade ont i höften under ett par dagar efteråt. Tror dock han tyckte det var kul ändå!

När vi vaknade på morgonen dagen därpå bestämde vi oss för att åka till en plats där det finns varma källor med varmt grundvatten. För att åka dit åkte vi bil ett tag uppe bland bergen vilket jag tyckte var rätt häftigt. Efter någon timma steg vi ur bilen i den härliga kylan utomhus. Molnen befann sig i typ samma höjd som vi själva och man hade armarna i kors för att hålla värmen. Vi bytte om till badkläder och satte oss en av de varma poolerna. Allt var utomhus och det var härligt, det fanns kalla pooler att kyla av sig i emellanåt när varmvattnet blev lite väl påträngande. Det var väldigt trevligt alltihop, vi pratade och lärde också känna två killar från mellanöstern som också bodde i Ecuador under en tid. Den jag pratade mest med hade en väldigt trevlig världssyn och tänkte sa att alla bor på samma planet och att exakt vilket land man kommer ifrån inte spelar så stor roll.

Dag tre fick bli den sista dagen på våran lilla resa och då drog vi med lite mer familj och åkte till en glest bebodd vulkankrater. Vägen dit var slingrig och ett misstag eller en felkörning hade kunnat få bilen att köra av vägen och störta nerför stupet. Jag var väldigt glad att vi båda kom ner och upp igen utan problem. Nere i kratern var det i alla fall väldigt vackert med hagar med hästar och kor. Berg och klippor ramade in hela området och det fanns mycket träd, buskar och gräs. Vi stannade till vid ett hus som både hade hotell och mat och promenerade omkring i den välskötta trädgården. Tittade på den fantastiska utsikten och njöt av att vara där ett tag. På kvällen åkte vi hem till Santo Domingo igen och jag var supernöjd och glad med resan.

Gott va


Jag och Samuel på isen


Efter ett par timmar i de varma källorna



Nere i vulkankratern


1 kommentar:

  1. Du får verkligen uppleva intressant och spännande geologi - vulkankratrar och varma källor!
    Även bergen som inte är vulkaner är häftig geologi. Vet du att Anderna har bildats genom krock mellan tektoniska plattor, där oceanskorpan pressas ner under kontinentalplattan med bergskedjeveckning som följd?

    SvaraRadera