söndag 14 januari 2018

Ett och annat födelsedagsfirande

Nu har jag fyllt 17 år. Hurra för mig. Jag fyllde år den 8 januari och det kändes inte riktigt som att fylla år. Liksom att julafton inte kändes som jul hade jag inte samma pirrande förväntningar som jag brukade ha. Det var en ganska vanlig dag. Fick en varm och härlig grattiskram av min värdmamma på morgonen och massor av gratulationer i skolan. En av mina närmare vänner Nayeli gav mig ett vackert halsband som födelsedagspresent. Det var faktiskt en rätt bra mängd kamrater som kom ihåg att jag fyllde år så jag fick många kramar den dagen! De sjöng på engelska för att de tyckte det var lämpligare än på spanska men Otso (min vän från Finland) vann utan tvekan priset när han ringde och sjöng på svenska.

Jag hade planerat med två tjejer att gå till nåt café eller liknande efter skolan men en stund innan vi skulle ses fick jag reda på att saker kom emellan för båda av dem och att de inte kunde. Då låg jag i min säng och stirrade ut i mitt rum medan jag funderade på vad jag skulle ta mig till härnäst när planerna inte gick i vägen. Behövde inte tänka orimligt länge dock för en annan kamrat ringde och bad mig öppna porten till huset för att han var utanför. Jag gick ut och där stod han och två andra killar från klassen. Vi gick ut och promenerade en sväng för att sedan stanna till vid nåt kioskliknande och äta lite snacks. Det var rätt trevligt och jag är glad att jag faktiskt kom ut en stund den dagen i stället för att enbart ligga och sura hemma.

Dagen därpå blev jag utbjuden på restaurang av ett gäng klasskamrater för att fira mig. Vi åt på en restaurang som är känd för sina marinerade kycklingvingar men jag åt en god sallad och pommes i stället. Vi var där ett tag och snackade och åt. Det var trevligt! Min fina vän Ariana gav mig en present, en tavla hon hade målat och skrivit på, jättefint! Kul och hyfsat spontan kväll också. Ibland är det faktiskt lättare att bestämma träff med folk samma dag som man vill ses för annars kommer det ofta saker emellan.

Dock hade vi planerat sedan lite längre tillbaka att första helgen efter min födelsedag skulle vi ha något firande i huset också. Det var lite snackande om att ha fest hemma och bjuda hem hela klassen men den tanken stressade mig. Vi kom fram till att det skulle vara bättre med en mindre träff med de närmare vännerna så jag bjöd bara in en handfull klasskamrater. Jag var rädd för höga förväntningar för det jag brukar göra när jag hänger med folk är i princip bara att prata och det tycker vissa är rätt tråkigt.

En av de inbjudna tjejerna följde med direkt efter skolan för hon bor långt bort. Vi åt lunch och tittade på ett intressant tv-program medan vi väntade på att de andra skulle komma. Det dröjde väl nån timma eller två efter utsatt tid innan alla inbjudna faktiskt var där och då satt vi mest och hängde vid uteplatsen och lyssnade på musik. Mina värdföräldrar skulle snart komma med pizza. Samtidigt som de anlände såg jag hur ett gäng andra vänner kom gående mot huset, tre utbytesstudenter och ett par andra av deras vänner. De bjöd in sig själva och det blev lite mer fart på det hela för de är mer utåtriktade än vad jag och en del av mina vänner är.

Vi käkade och sen kom en av killarna på den briljanta idén att få med alla att bada i poolen som vi har i huset. Eftersom att alla inte hade lust så blev det en del ofrivilliga bad. Jag till exempel blev ju islängd först med skor och allt. Det dröjde inte särskilt länge innan alla vad genomvåta. Vi hade på musik, badade i poolen, tog bilder och dansade. Det blev faktiskt jätteroligt och kul att fler kom och deltog! Är supernöjd själv och tror att mina vänner hade kul också.


"Grattis på födelsedagen Annika, din existens är anledning till att fira"


Ariana


Alla samlade i den lilla festen hemma


Här hade de satt igång med att slänga i folk i poolen




2 kommentarer: