tisdag 29 augusti 2017

Första dagarna med min Ecuadorianska familj

Det här är fjärde dagen med min familj här i Ecuador men det känns längre och jag har nästan svårt att komma ihåg allt som var innan igår. Att träffa värdfamiljen var kul och lite speciellt. För det första slog det mig att jag inte riktigt visste vilka alla var och en person som jag inte ens visste vem det var kom fram och hälsade. Denne visade sig vara nån brorson eller nåt och han verkar vara här ganska ofta. Det andra jag la märke till är att jag inte förstod knappt någon spanska alls, det enda jag förstod är att de skämtsamt påpekade mina bristande språkkunskaper. Jag sa bara några hälsningsfraser på spanska och försökte le och se trevlig ut.

Vi åkte till deras hus (vilket är stort och rymligt och har pool och uteplats) och jag lämnade mina saker i mitt rum och fick se de andra delarna av huset. Sen åkte vi ganska direkt till Baltos och Samuels (två av mina värdbröder) skola. De hade någon uppvisning eller nåt och jag följde med Balto som en hund vart han än gick. Apropå hundar så vaknade jag andra dagen av att Balto kom in i mitt rum med en hund som han tydligen hade hittat på gatan och bestämt sig för att behålla. Väldigt speciellt.

Vi har redan gjort roliga saker här, andra dagen i familjen var vi i nån väldigt vacker skog och promenerade till ett vattenfall där vi badade lite. Det var jättekul! Jag fick se kakao och äta en banan direkt från ett bananträd. Påväg till själva vattenfallet träffade vi ett gäng "colorados", vilket jag tror är den traditionella befolkningen av min stad (Santo Domingo de los Colorados), kan inte historien. Balto har haft vänner över ett par gånger också och det är kul, de är schyssta! Härom kvällen var vi uppe på taket och sjöng och dansade.

Jag tycker redan väldigt mycket om min familj trots att det är lite svårt med kommunikationen. Jag pratar mest på engelska med Balto och han är go men rätt skämtsam av sig. Redan första dagen anade jag att han skulle försöka putta i mig i poolen eller säga en felaktig översättning med flit. Men jag gillar honom! Jag pratar mest spanska med mina värdföräldrar och jag har nog lättast att prata med min värdmamma Patricia som jag också tycker mycket om, och hon pratar långsamt på spanska så att jag ska förstå. Jag blir så fascinerad och glad när jag faktiskt förstår vad hon säger, väldigt roligt är det!

 
Från vänster: Joel, Balto, Patricia, jag, Ever, Samuel

Los colorados


3 kommentarer:

  1. Åh vad roligt att läsa! Du verkar ha fått ett fantastiskt välkomnande i familjen!

    SvaraRadera
  2. Vad häftigt att vara ute i skogen och plocka en banan från ett träd och äta!! 🍌 Som Baloo i Djungelboken! Hur smakade den bananen?

    SvaraRadera
  3. Häftigt att läsa att du har det så bra och att du är så modig!!! Fantastiskt ☀️☀️
    Hälsningar Emma

    SvaraRadera