måndag 13 november 2017

Skoluniform

Innan jag åkte hit var jag extremt taggad på att använda skoluniform och hoppades starkt att jag inte skulle hamna i en av de undantagsskolor som inte använder det. Till min stora glädje hamnade jag i en vanlig skola nu startar jag varje dag med att sätta på mig min skolas uniform. Tre dagar i veckan har vi den vanliga lite mer formella uniformen och de två dagarna som vi har idrott har vi sportuniformen hela dagen.

Sportuniformen består av gråa mjukisbyxor, en vit t-shirt med skolans logga och skolans sportstrumpor. Detta gäller för både tjejer och killar. Under byxorna har man på sig ett par högst obekväma blåa sportshorts som inte alls verkar vara anatomiskt anpassade. När man faktiskt har idrottslektionen är meningen alltså att man ska ta av sig mjukisarna och ha bara shortsen. Man ska också ha ett par vita skor vilket alla förutom jag har.

Uniformen för de andra dagarna består för tjejerna av en knälång kjol, en vit piké med skolans logga, vita strumpor och svarta ballerinaliknande skor. På bilden är mina strumpor egentligen för korta men just då hade jag inte mina längre par. De flesta har också någon form av shorts under kjolen. Killarna har ett par mörkblå, nästan svarta byxor (nästintill kostymbyxor skulle jag säga), en vit piké som är typ likadan som tjejernas och svarta läderskor. Sen finns det också en tjocktröja som tillhör skolan som man kan använda när man vill.

Kjolen som tjejerna har får man skräddarsydd och kul fakta om det är att jag tog måtten för den första veckan när jag knappt hade ätit något under flera dagar så mina mått var ett antal centimeter mindre än vanligt. När kjolen väl var sydd och klar och jag hade lyckats börja äta igen var den alldeles för liten så efter ett par veckor i en för trång kjol fick jag åka till sömmerskan och få den fixad. Nu passar den ordentligt i alla fall vilket känns toppenbra!

Andra regler om utseende i skolan är att man inte får ha målade naglar eller smink (vilket följs lite halvdant), killarna får inte heller ha långt hår eller örhängen. Jag är inte helt säker på vad som händer om man inte följer reglerna men tror lägre betyg. Som utbytesstudent verkar ingen bryr sig så mycket om huruvida jag gör det eller inte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar